مختصری در مورد موتورهای دیزلی کامینز ، دیزل ژنراتورهای کامینز ،  بدانیم :

دیزل کامینز به عنوان رهبر صنعت در ساخت جاده پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحده ی امریکا مطرح شد. دیزل کامینز با دارا بودن یک مرکز فنی در دارلینگتون با تولید محصولات خود برای بازارهای اروپایی، خاور میانه و آسیایی در حال فعالیت می باشد. دیزل کامینز علاوه بر موارد ذکر شده، بخش هایی را نیز برای تصفیه، تامین روشنایی، تامین تجهیزات دیزل و الکترونیک و همچنین واحد های کنترل موتور و سنسورهای موتورهای دیزل در نظر گرفته است.در حالت کلی ، موتور دیزل کامینز یکی از محصولات موفقیت آمیز آمریکایی است که در رنج های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است.

دیزل کامینز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیزل کامینز یکی از موتورهای درون سوز است که در آن چرخه دیزل به صورت دورانی برای ایجاد حرکت مکانیکی فعالیت می کند. همان‌طور که گفته شد سوخت احتراقی دیزل کامینز گازوئیل است که همین امر موجب تمایز آن با سایر موتورهای صنعتی شده است. در یک عبارت ساده تر این موتور به طیف وسیعی از موتورهای دیزلی که برند کامینز گفته می شود،با به حرکت در آوردن چرخه دیزل، ماده احتراقی را شعله ور می سازد.

تاریخچه دیزل کامینز:

دیزل کامینز یکی از برندهای شناخته شده شرکت آمریکایی به نام کومنز یا کامینز می باشد که برای اولین بار توسط طراحان و تکنسین های حرفه ای آن ساخته شد. وجود چنین برنامه های راهبردی به مرور زمان موجب شد تا شاهکاری همچون دیزل کامینز پا به عرصه کار صنعت های موتور دیزلی بگذارد. هم اکنون از این موتور پرکاربرد به صورت عمده و کاملاً انحصاری در انواع کارهای سنگین نظیر تولید برق، تلمبه کردن آب، انواع کشتی های مسافری و باری و همچنین رفع احتیاجات بسیاری کارخانجات مختلف استفاده می شود.

طبقه بندی موتور دیزل کامینز:

شاید در نگاه اول طبقه بندی دیزل کامینز، این موتور را متفاوت تر از انواع موتورهای دیزلی بدانید. اما در واقعیت باید گفت دیزل کامینز همانند بسیاری موتورهای احتراقی دیگر بر اساس پارامترهای مشخص و تعیین شده ای طبقه بندی می شود. همچنین می توان آن را بر اساس پارامترهای مختلف دیگری نیز تقسیم بندی نمود. در ادامه شما را با مبنای طبقه بندی دیزل کامینز آشنا خواهیم کرد:

1- تعداد سیلندر


2-ترتیب قرار گیری سیلندر


3- ظرفیت حجمی سیلندر دیزل


4- نوع سیستم خنک کاری


5- چرخه کار


6- نوع سوخت مصرفی

1- تعداد سیلندر


2-ترتیب قرار گیری سیلندر


3- ظرفیت حجمی سیلندر دیزل


4- نوع سیستم خنک کاری


5- چرخه کار


6- نوع سوخت مصرفی

نحوه عملکرد دیزل کامینز:

در حالت کلی دیزل کامینز ساختار بسیار مشابه با سایر موتورهای دیزلی دارد. نحوه عملکرد این سیستم به گونه ای است که موتور آن انرژی شیمیایی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. از آنجایی که در این موتور برای سوزاندن و احتراق از دمای بسیار بالایی استفاده می شود بنابراین در ابتدا دمای محفظه احتراق موتور بالا رفته و سپس سوخت را با هوای محیط تلفیق می کند. به این شیوه ابتدا میزان اکسیژن مورد نیاز را محفظه را از طریق مجاری ورودی موتور وارد نموده و سپس آن را به واسطه پیستون تعبیه شده در محفظه فشرده سازی می کند.در نهایت سوخت موتور به گرما و اکسیژن حاصله اضافه شده و به این طریق احتراق مورد نیاز حاصل می گردد. به جرات می توان گفت دیزل کامینز یکی از پیشرفته ترین و پرقابلیت ترین موتورهای دیزلی است که در مقایسه با موتورهای بنزینی، میزان قدرت بالاتری را تولید می کند. شاید به همین دلیل است که در بسیاری از صنایع مختلف و پرهزینه، از دیزل کامینز استفاده می کنند.

مزایای استفاده از دیزل کامینز:

با توجه به تعاریف کاملی که از موتور دیزل کامینز داشتیم خالی از لطف نیست که با پارامترهایی درباره مزایای استفاده از آن نیز آشنا شویم:

1- از آنجایی که سوخت گازوئیل بسیار ارزان تر از سوخت بنزین است در نتیجه استفاده از این موتور از لحاظ اقتصادی می تواند بسیار مقرون به صرفه است.


2- همچنین میزان مصرف سوخت این موتور برای تولید احتراق بسیار پایین است.


3- نقطه اشتعال گازوئیل بالاتر از بنزین است. در نتیجه تأمین فشار لازم برای پاشش سوخت در سریع ترین زمان انجام می شود.


4- نسبت تراکم این موتور بسیار بالا است.


5- این موتور هیچ گونه نیازی به کاربراتور ندارد.


6- میزان آلودگی آن بسیار پایین است.

امروزه از دیزل کامینز به عنوان قلب تپنده بسیاری از صنایع مختلف یاد می شود که کار خود را با شیوه به روز تری انجام می دهند.

گروه صنعتی نما ماد پاسارگاد تأمین کننده رسمی برندهای CUMMINS, VOLVO, PERKINS, MTU, DOOSAN, MAN و LIEBHERR.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *