عیب یابی سیستم های خنک کاری در دیزل ژنراتورها

 

وظیفه اصلی سیستم خنک کننده دستگاه دیزل ژنراتور، دفع انرژی آزاد شده حرارتی 660 درجه سانتی گرادی مازاد در دستگاه دیزل ژنراتور (معادل 33% کل انرژی بدست آمده از سوختن گازوئیل) می باشد که در صورت دفع نشدن از دمای ذوب قطعات درونی دیزل مانند پیستون ها ، سوپاپ ها و حتی بوش ها بالاتر بوده و منجر به ذوب شدن این قطعات می گردد.از سوی دیگر دمای بیش از حد موجب از بین رفتن لایه روغن روی قطعات و سوختن آنها می گردد. پس وظیفه یک سیستم خنک کننده در موتور دیزل برای جذب این حرارت و انتقال آن به محیط در حفظ و نگهداری دستگاه دیزل ژنراتور بسیار حیاتی و اساسی می باشد. کاربران دستگاه دیزل ژنراتور همواره باید سیستم خنک کننده را به دقت تحت نظر داشته باشند و در صورت وجود هرگونه عیب و ایراد نسبت به رفع ان اقدام نمایند. بدین منظور در مجموعه گروه صنعتی نما ماد پاسارگاد به بیان مهمترین معایب سیستم خنک کاری و چگونگی رفع آن می پردازیم.

زنگ زدگی و رسوب گرفتگی سیستم خنک کاری

زنگ زدگی و رسوب گرفتگی رادیاتور و مجراهای داخل موتور، نتیجه استفاده از آب خالی، غیر استاندارد وعدم افزودن مایع ضدیخ به ان می باشد.در مورد نتایج استفاده از آب نامناسب در مقالاتی تفصیلی ( آب رادیاتور دیزل ژنراتور و ضد یخ دیزل ژنراتور به تفصیل توضیح داده شده است .رسوب های داخل رادیاتور موجب گرفتگی و یا تنگ شدن کانال های آب میشوند لذا از یکسو حجم جابجایی آب از داخل لوله ها کاهش یافته و از سوی دیگر رسوبات باعث ایجاد عایق حرارتی و عدم دفع حرارت می گردند. این عیب درون بلوک سیلندر ، بوش ها و پمپ آب ( واتر پمپ ) نیز اتفاق می افتد .برای باز کردن کانال های گرفته و یا تنگ شده رادیاتور در اثر رسوبات ، منبع بالا و پایین رادیاتور را باز کرده و با وسیله ای بنام سیخک، کانال ها را باز می کنند.با داخل کردن سیخک در داخل لوله های شبکه رادیاتور از بالا به پایین ،کانال های آب شبکه رادیاتور رسوب زدایی می شوند .در رادیاتورهایی که رسوب گرفتگی بیش از حد دارند عمل سیخک زدن جوابگو نمی باشد و بایستی کل شبکه رادیاتور تعویض گردد.برای رسوب زدایی از کانال های آب داخل سیلندر ، آن را داخل یک محلول اسیدی فرو برده و با توجه به ضخامت رسوب ها، آنرا زمان معینی داخل محلول نگه می دارند و پس از آن قطعات را با آب گرم شسته و خشک می کنند.

آسیب دیدگی و سوراخ شدن آن

سوراخ شدن رادیاتور اکثرا به دلیل برخورد اجسام خارجی با پره ها و لوله های آن و یا در اثر در رفتن پروانه برخورد آن با شبکه اتفاق می افتد. در این حالت محل های آسیب دیده و یا سوراخ شده را توسط لحیم سرب، لحیم کاری می کنند.ترمیم محل های آسیب دیده و یا سوراخ شده معمولا به گرفتگی یک یا چند عدد از لوله ها رادیاتور می انجامد .نشانه سوراخ شدن رادیاتور کسر کردن مرتب آب سیستم و یا مرطوب شدن محل سوراخ شدگی است .

چکیده مطالب را در صوت کاربردی زیر دریافت کنید!

گرفتگی شبکه جلو رادیاتور

در اثر کار دیزل ژنراتور و دمش هوا توسط پروانه خنک کننده دستگاه ، همراه با هوای دمیده شده عواملی نظیر گرد و خاک ، برگ درختان ، حشرات ، تکه های پلاستیک و ذرات ریز بخار روغن به پشت شبکه رادیاتور می چسبد و مانع از مکش کامل هوا توسط پروانه یا فن می شوند .در چنین حالتی می توان شبکه رادیاتور را با جریان باد و یا آب تحت فشار از سمت جلو به پشت تمییز نمود .

– معایب مربوط به لوله ها یا شیلنگ های آب :

لوله های لاستیکی پس از مدت طولانی کارکرد دستگاه دیزل ژنراتور و یا در اثر نامناسب بودن آب خنک کاری دچار فرسودگی یا سوراخ شدگی می گردند .لوله های فرسوده شده معمولا ترک ترک شده و با فشار دادن آنها ترک ها به خوبی نمایان می شوند .با مشاهده این عیب در سیستم خنک کاری ، لوله های فرسوده پلاستیکی را تعویض نموده و لوله های فلزی آب که دچار سوراخ هستند را با جوش کاربید تعمیر نمایید و یا در صورت بزرگ بودن سوراخ نسبت به تعویض لوله فلزی اقدام نمایید .

– معایب پمپ آب ( واتر پمپ) :

معمولا در واتر پمپ ، کاسه نمد ها و یا بلبرینگ ها دچار خرابی و یا شکستگی میگردد.خرابی کاسه نمد واتر پمپ معمولا با نشتی آب از پمپ مخصوصا در دورهای پایین و یا هنگام خاموش بودن دیزل ژنراتور مشهود است . خرابی ، لقی و یا شکستگی بلبرینگ ها به علت فرسایش کار طولانی میباشد که همراه با سر و صدا و نشتی آب همراه است .یکی دیگر از معایب پمپ آب ( واتر پمپ) خوردگی و فرسایش پروانه واتر پمپ است . فرسایش پروانه واتر پمپ منجر به کاهش حجم آب پمپاژ شده توسط آن گردیده و خنک کاری ایده آل دستگاه دیزل ژنراتور دچار نقصان میگردد .در صورت معیوب شدن واتر پمپ باید نسبت به تعمیر و و یا تعویض آن اقدام نمود .

– معایب ترموستات :

چنانچه دیزل دیر گرم شود و یا بیش از حد گرم گردد ممکن است ترموستات دچار مشکل شده است .پس از باز کردن ترموستات و تست کردن آن چنانچه خراب باشد ، باید ترموستات استاندارد همان دیزل و با توجه به درجه حرارت ثبت شده در ترموستات قبلی تهیه گردد و آنرا تعویض نمود .

معایب درب رادیاتور :

درب رادیاتور باعث ایجاد فشار داخل رادیاتور شده و نقطه جوش آب را بالا میبرد ( فشار داخل رادیاتور را تا حدود 84 کیلو پاسکال بالا برده و لذا نقطه جوش آب رادیاتور به حدود 120 درجه سانتــی گراد افزایــش می یابد ) و با جوش آمدن اب رادیاتور ، سوپاپ فشاری درب رادیاتور باز شده و بخار به بیرون رادیاتور هدایت می شود .درب رادیاتور را باید از نظر کارکرد درست سوپاپ های فشار و خلا و لاستیک دور سوپاپ فشار بررسی نمود .در صورت خرابی و یا شکستگی فنرها ،لاستیک و سوپاپ های آن باید درب رادیاتور را تعویض نمود .حتما از درب رادیاتور استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید تا عملکرد صحیحی داشته باشد .

معایب تسمه پروانه :

تسمه پروانه را باید از نظر آسیب دیدگی و کشش بررسی نمود. آسیب دیدگی و یا بریدگی تسمه موجب عدم کار صحیح آن و بریده شدن آن پس از مدتی می شود. کشش تسمه پروانه را باید به صورت دوره ای( هر 250 ساعت کار ) تنظیم نمود . پولی های جلوی موتور ، پمپ آب و دینام را از نظر سالم بودن و لنگی و یا تاب داشتن بررسی کرد. مرکز همه پولی ها باید در یک راستا باشد در غیر اینصورت باعث فرسایش سریع تسمه ها می شوند. پولی شکسته نیز موجب خرابی و فرسایش سریع تسمه پروانه می گردد. شستشو و تمیز کردن سیستم خنک کاری سیستم خنک کاری را بعد از چند مدت معین ( طبق برنامه سرویس و نگهداری ) بایستی شستشو و تمیز نمود . برای این کار ابتدا مایع خنک کاری داخل رادیاتور و بدنه دیزل ژنراتور را توسط پیچ های تخلیه داخل ظروف تمیز خالی می کنیم .سپس لوله ورودی به واتر پمپ (پمپ آب ) و لوله خروجی از دیزل به رادیاتور را باز کرده و لوله ورودی پمپ آب را به شیلنگ تحت فشار می بندیم .با وارد شدن آب تحت فشار به داخل رادیاتور، آب از سمت پایین به بالای آن جریان یافته و باعث خارج شدن اجسام و یا سایر مواد خارجی از لوله بالای رادیاتور می شود .برای شستشوی داخل کانال های سیلندر ، پیچ تخلیه رادیاتور و بغل سیلندر را باز کرده و با گرفتن جریان آب تحت فشار به داخل رادیاتور ، آب در داخل رادیاتور و کانال ها جریان یافته و از پیچ های تخلیه خارج میشود . پس از شستشوی رادیاتور ، لوله ها و سایر قسمتهای باز شده مربوط به سیستم خنک کاری، مجددا آنها را بسته و حتما طبق دستورالعمل گفته شده در مقاله ضدیخ دیزل ژنراتور نسبت به آماده سازی مخلوط آب رادیاتور و ضدیخ اقدام نموده و با آن سیستم خنک کننده دستگاه دیزل ژنراتور را پر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *