پدیده جریان خزشی در دیزل ژنراتورها چیست ؟

خزش یا creepage یک جریان هدایتی کوچک بین دو هادی از طریق یک سطح واسطه است و معمولاً تا وقتی منجر به شکست عایقی نشود مشکل ساز نخواهد بود. 

اما کورونا پدیده ای الکترومغناطیسی مربوط به تخلیه الکتریکی درون یک گاز یونیزه شونده است که با نور و صدا همراه است.

طبیعت جریانهای کورونا همان جریان جابجایی قابل مشاهده در خازنهای الکتریکی است و با جریانهای انتقالی ناشی از خزش متفاوت است ..

به نظر می آید بین جزیان خزشی در سطح با جریان نشتی درون عایق که در دراز مدت منجر به شکست آن می شود باید تفاوت قائل شد.

اولی هم مانند کورونا در محیط گازی ایجاد می شود ولی الودگی های سطحی عایق عبور آن را آسانتر می کند ولی دومی اکثرا در یک محیط جامد یا مایع ایجاد می شود پس بحث یونیزاسیون گاز در آن مطرح نیست .

پديده جريان خزشي زماني به وجود مي آيد كه ما در سطح مقره هاي استفاده شده،كثيفي يا گردو غبار مشاهده كنيم،البته در محل هايي كه مثل كارخانه هاي صنعتي ،يا سيمان كه محل گردو غبار زيادتري هست،از اين نوع زياد ميبينيم .

زماني كه يك گردو غبار بر روي مقره باشد،الكترون روي سطح هادي مسير خود را مي بندد،وبا حركت بر روي مقره به نقطه ي زمين ميرسد ومقداري جريان را به حدر ميدهد،از طرفي زماني كه باران مي آيد،با گردو غبار مخلوط شده ومسير جريان را بيشتر ميكند.

البته اين جريان كم مي تواند باعث خوردگي مقره وآسيب به آن شود؛كه براي رفع ان مقره ها را كندره كندره مي سازند يا هر از چند گاهي آن مقره ها را تميز ميكنند.

كه اين جريان خزشي كم نشود.البته پديده كرونا بر اساس پرتاب الكترون در هوا وبرخورد با الكترون هوا،وانتقال انر‍‍ژي به هواست كه همرا با نور وصدا است؛براي رفع كرونااز باندل كردن و كرونا گير در پست ها استفاده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *